Oldalunkon a jobb felhasználói élmény nyújtásához sütiket (cookie) használunk. Sütiket használunk a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média-, hirdető- és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek.

További információ

Olvatátok a rólunk írt cikket az Octogon honlapján?

Olvatátok a rólunk írt cikket az Octogon honlapján?

A napokban hatalmas megtiszteltetés ért minket, ugyanis interjút adhattunk az octogon.hu csapatának a megújult, felfrissült designunkkal kapcsolatban. El sem tudjuk mondani, milyen hihetetlen nagy büszkeséggel tölt el a tudat, hogy a vadonatúj designunkat a szakma is elismeréssel fogadja. Az octogon.hu, akik a legfontosabb magyar és nemzetközi építészeti és design eseményeket mutatják be mindenki számára közérthetően, elismerően írt, az általunk megálmodott csodáról!

Fogadjátok a cikket szeretettel!

És hogy hogyan lehet palackba zárni egész évre a nyarat?

Éppen ezt teszik a Graphasel stúdió tervezte palackokba csomagolt Kontyos gyümölcsborok.

 

Első pillantásra is magával ragadó palackokat tervezett a Graphasel stúdió a Kontyos gyümölcsboroknak, ám ha alaposabban is megnézzük az új designt és a mögötte lévő történetet, csak még izgalmasabbá válik. A branding során a termékkategória pozicionálása jelentette a legnagyobb kihívást – árulta el az Octogonnak Ördögh László, a stúdió art directora, ugyanakkor kalandos volt a színek megtalálása is. De honnan bukkant elő Klára?    

„Az első gyümölcsbort egy fenséges kerti ebéd ihlette” – mondja Siket Sándor alapító a Kontyos gyümölcsborászat indulásáról, egy 2006-os családi eseményről. Fontos szál, mert bár a borászat odaadóan kísérletezik azóta is, a kiindulópontot egy pillanatra sem téveszti szem elől. A Kontyos gyümölcsborászat tradicionális-kísérletező szellemiségű, hagyományos és reduktív eljárással dolgozó üzem, ahol elsőrangú hazai gyümölcsökből állítanak elő nyárillatú gyümölcsbor különlegességeket. Mivel az említett karácsonyi összejövetelen a női családtagok vágytak a nyári gyümölcsök zamatát megidéző italra, az italt azóta is inkább női ízlésre hangolják.

2019-ben modern üzem épült, idilli természeti környezetben, a Szegedhez közeli Klárafalván. Összesen három generációnyi borász tapasztalata érvényesül az 540 m2-es üzemben, ahol tavaly már az ötszörösét állították elő a 2010-es 100 hl gyümölcsbornak.

Összesen kilenc féle gyümölcsbor készül itt, a klasszikus, 0,75 literes kiszerelésben, három típusban (édes, száraz, barrique). A prémium minőséget a ritka, értékes gyümölcstípusok szavatolják, melyeket külön-külön tájegységekről szereznek be: van köztük újfehértói fürtös-, és tiszajenői cigánymeggy, vadon termő feketeáfonya, szabolcsi alma. Beérkezéskor aztán kettéválik a gyümölcs útja: az egyik részéből bor, a másikból a gyümölcs százszázalékos préselt esszenciája készül. „Borainkat ezzel – az adott gyümölcs saját gyümölcslevével – édesítjük, és kizárólag csak annyi cukor hozzáadásával készítjük, mely életre hívja a gyümölcs valódi karakterét” – magyarázzák a gyümölcsborászok.

Szellem a palackban

Mindezt a szellemiséget, technológiát, hagyománytiszteletet és kézműves gondosságot kellett legfordítani egy egyedi design-nyelvre. Az alapértékeken túl a Graphasel kreatívjai számtalan szempontot figyelembe vettek a tervezéskor: a Kontyos meghatározóan az Y generáció itala – noha nem ritkán a szomszédos generációk tagjai is belekóstolnak –, kivételes pillanatokra tartogatják, kicsit még az ajándék kategórián is túlmutat, és bár a fesztiválok kedvelt itala, valójában négyévszakos. Innen tehát a „365 nap nyár” koncepció: minden évszaknak saját illata van, a nyáré a friss, színes gyümölcs, melynek értékes eszenciáját gondosan üvegekbe zárják a Kontyosnál.

A tervezési folyamat magában foglalta a borkészítési folyamat megismerését is: „Ahhoz, hogy teljes képet kapjunk, legelőször elutaztunk Klárafalvára, meglátogattuk az üzemet, amelyre – és a benne folyó borászati eljárás alapos megismerésére – később sok időt szenteltünk – emlékezett Ördögh. – Nemcsak a borászatot kellett beazonosíthatóvá tenni, de pozicionálni kellett a gyümölcsbor termékkategóriát is, ez jelentette a legnagyobb kihívást.

A gyümölcsboroknak nagyobb hagyománya van Németországban, Spanyolországban, Portugáliában, de ott sincsenek olyan meghatározott attribútumokkal rendelkező márkák, amelyek kategóriát teremtenének.

Következő lépésben körbejártuk a vermutok, koktélitalok stílusjegyeit, hogy távolodjunk az alkoholmentes gyümölcsitalok vizuális világától úgy, hogy a szőlőboroktól is el tudjuk határolni a termékkategóriát.”

A Graphasel megbízása a teljes márkaépítésre vonatkozott, mert a Kontyos piacon betöltött szerepét nem tükrözte a korábbi megjelenése. „Közösen gondoltuk át, hogy hogyan különböztethetőek meg a többi borászattól – folytatta Ördögh. – A termékek árazása a gyümölcsök szélsőséges ára miatt nagyon változó, ezért

javasoltuk, hogy a drágább borokat emeljük fel egy exkluzívabb palackba, külön terméknévvel. Így született Klára, a különleges gyümölcsbor kategória, mint ’a gyümölcskertek istennője’.”

A Klára jelentése fényes, ragyogó, híres, esetünkben Klárafalvára is rímel – tökéletes választás, hogy kiemeljék a gyümölcsborok közül a „prémiumok prémiumát”. A branding folyamat után a stúdió három kidolgozott koncepciót mutatott be a tulajdonosoknak, akikkel hosszas beszélgetések és viták után végül rátaláltak az útra. „Több elképzelést érleltünk párhuzamosan, mire kiforrott a számunkra legjobb megoldás” – mondja tőrőlmetszett borászos allegóriával Ördögh.

Ízlelgetni a színeket

Külön izgalmat jelentett a színek kiválasztása. „Az első terveken a levelek grafikáját zölddel próbáltuk, de a kísérletezés nem hozott eredményt – emlékezett az art director. – A konkrét természeti színek nagyon ’szörpössé’ tették, így a színeket absztraháltuk ezüstté és szürkévé, de ez az út polcképben nem hozta a megfelelő hatást. Végül a kékre esett a választás, mert nagy fehér felületen elegáns, és hagyja érvényesülni a gyümölcsök színeit.”

Ezen kívül a Kontyos borok színe „a teljes melegszín-spektrumot lejárja, a legjobban ezt a sötétkékkel lehet kontrasztba állítani.” Játszottak a kék különféle minőségeivel is, amennyiben „hol metálosan csillog, nagyon vékonyan, vonalszerűen, hol világosabb, ciános kék, hol pedig meghagyjuk a sötét matt kéket.”

A végeredmény egy éppoly gondosan megtervezett design, mint amilyen gondosan a klárafalvai gyümölcsborokat készítik. A kísérletezés, a körültekintő tervezői folyamat már nem látszik a címkéken, csak a végeredmény, ami maga is hozzátesz az ital élvezetéhez, és segít felidézni a nyár illatát.

Kliens: Kontyos Borház
Brand design: Katona Nóra
Tervezőgrafikusok: Eisenberger Réka és Pintér János
Fotó: Szendeff Lőrinc
Food stylist: Petrovics György

Videó:
Kreatív koncepció: Graphasel & Chemistry Budapest
Gyártás: Syndicate Studio & Bogdán Balázs

 

Forrás: https://www.octogon.hu/design/graphasel-kontyos-klara/

Az oldal tetejére